Bár első pillantásra nem gondolnánk, a fényszóróizzók precíziós termékek. Míg egy átlagos háztartási izzó csupán néhány méteres sugarú körben oszlatja el a fényt, a fényszóróizzónak és a reflektornak 50 méternél is jóval nagyobb távolságban kell pontosan az úttestre világítania. Most megtudhatja, miért olyan fontos a minőségellenőrzés a gyártás során, és hogy a silány minőségű izzók miért befolyásolják jelentősen a közlekedésbiztonságot – még akkor is, ha rendelkeznek E-jelzéssel. A halogén fényszóróizzókat a jogszabályi előírásoknak megfelelően gyártják és hagyják jóvá (EGB R37). A specifikációk tartalmazzák a megengedett fényerősséget lumenben kifejezve, az energiafogyasztást és természetesen az összes méretet magától az üvegizzótól a foglalatig. Ez az előírás például azt hivatott biztosítani, hogy minden jóváhagyott H7-es izzó illeszkedjen minden olyan fényszóróba, amelyet H7-es izzóval való használatra szántak, és hogy a kombináció a megfelelő fényt biztosítsa.
Mitől jó egy halogénizzó?
Az EGB R37 előírásai
1. sz. ábra: Helyes izzógeometria: az izzószál pontosan a fényszóró fókuszpontjában helyezkedik el Az ábra egy parabolatükrös fényszóró esetében a fénykévék útjának egyszerűsített diagramját mutatja be. A fénynyalábok csak akkor vetülnek ki párhuzamosan, ha az izzószál pontosan a fókuszpontban helyezkedik el. Magától értetődik, hogy az olyan gyártók által készített izzók, mint a Philips, amelyek eredeti alkatrészeket is szállítanak, megfelelnek az EGB R37 szigorú követelményeinek – és a házon belüli előírások gyakran még szigorúbbak. Ehhez nagy pontosságú gyártási folyamatokra és rendkívül szigorú minőségbiztosítási ellenőrzésekre van szükség. Az autós szaklapok által végzett összehasonlító tesztek ismételten bizonyítják, hogy sok olcsó gyártási technológiával előállított izzó nem felel meg ezeknek a szigorú követelményeknek. A legnagyobb problémát a hibás geometria jelenti. Ennek következménye a pontatlan fénysugár, a túl rövid hatótávolság vagy az elvakítás (a két képen a parabolatükörrel). Ha az izzószál túl távol van a fénytörő felülettől, a fénysugár túl rövid lesz; ha pedig túl közel van hozzá, akkor elvakítja a szembejövőket.
A fényerősség mellett az izzó geometriája is kiemelten fontos. A modern, szabad formázású (FF) fényszórókban az izzószál fényét különféleképpen igazított fényvisszaverő elemek segítségével fókuszálják az útra. Ez a rendszer csak akkor működik megfelelően, ha az izzószál hajszálpontosan van elhelyezve. A H7 izzó izzószálának megengedett tűréshatára mindössze 0,2 mm – mindig az izzót a fényszóróban rögzítő szabályozógyűrűhöz viszonyítva.
A jó és a rossz izzó megkülönböztetése
2. sz. ábra: Hibás izzógeometria: az izzószál nincs a fókuszpontban, ezért túl rövid a fénynyaláb
3. sz. ábra: Hibás izzógeometria: az izzószál nincs a fókuszpontban, ezért elvakítja a szembejövőket Az ilyen típusú izzók gyakran feltűnően fényes bevonattal rendelkeznek, és a csomagolás gyakran különösen magas színhőmérsékletet ígér. Az a szempont, hogy a fény esetleg alacsony hatásfokú, vagy legrosszabb esetben az izzó veszélyes mértékű vakítást okozhat, sajnos az ilyen gyártók szerint kevéssé számít. A fénysugár madártávlatból A tompított fény esetében felfedezhető különbségek madártávlatból nézve: jól látható, hogy a fényszóró aszimmetrikusan világítja meg az úttestet. Ez egy szemléletes módja annak, hogy összehasonlítsuk a fénysugár hatótávolságát a különböző izzók esetében.
4. sz. ábra: Az úttest megvilágítása kiváló H7 standard izzóval
5. sz. ábra: Az úttest megvilágítása rossz minőségű H7 standard izzóval A grafikonok egy kiváló H7-es szabványos izzó és egy különösen rossz fajta izzó példáját használják. A rossz izzó annyira „deformálja“ a fénysugarat, hogy a jellegzetes, aszimmetrikus fényeloszlást már egyáltalán nem lehet felismerni. Ráadásul ez már nem korrigálható a fényszóró beállításával. Ebben az esetben a távolságbeli különbség az úttest külső szélén több mint 50 méter, ami súlyos esetben nem hagyna elég időt a megfelelő reagálásra. Az X-tremeVision izzó erősebb fényével összehasonlítva a különbség még szembeötlőbb. Miért lehet mégis a rossz izzókon is E-jelzés? Jogos a kérdés, hogy egyes izzók miért viselhetik az E-jelzést, holott nagyon rosszul teljesítenek az összehasonlító teszteknél. Valamely izzó jóváhagyása előtt a gyártónak öt mintát kell megvizsgáltatnia egy laboratóriumban, majd jóváhagyást kell kérnie az EGB valamelyik tagországának illetékes hatóságától. Sajnos ezután a gyártó felel azért, hogy továbbra is folyamatosan ugyanolyan termékeket szállítson, amelyek megegyeznek az eredetileg jóváhagyott termékekkel. Ezt „conformity of production“ (CoP) elnevezéssel illetik, amit sok olcsó terméket beszállító nem tart be a későbbi gyártás sorá Összefoglalva, a biztonságban szerepet játszó alkatrészek, például az autóizzók esetében azt javasoljuk, hogy olyan márkás gyártók termékeit válassza, amelyek eredeti alkatrészt is szállítanak. Ezzel a biztonságot választja.
Esetleg ezek is érdekelhetnek:
Új Philips fényszóróizzóra van szüksége az autójához?
Vásárolja meg a Philips gépjárműipari termékeket online vagy az Önhöz legközelebb eső üzletben
Tudjon meg többet a cikkekből a Philips gépjárműipari világítástechnológiájáról, innovációiról és megoldásairól