0

Bevásárlókosár

Bevásárlókosara jelenleg üres.

      a car with lights on

      Hatékonyabb világítás könnyedén


      Az olyan világítástechnológiák létezése ellenére, mint a xenon és a LED, a legtöbb autós az utakon még mindig halogénizzókat használ. A hatékonyabb világítási megoldásokkal kapcsolatos kérdések rendszeresen felmerülnek a fórumokon, de már léteznek egyszerű és legális módszerek a halogén fényszórók kiváltására.

      Az izzó egyszerű cseréje, például egy H4 vagy H7 X-tremeVision izzóra, akár 130%-kal fényesebb és 45 méterrel hosszabb fénysugarat eredményezhet. Nézzük meg, hogyan működnek ezek az izzók.

      A lumen és a lux közötti különbség

      Lumen and lux

      1. sz. ábra: Lumen és lux

       

      A fényáramlást lumenben mérjük. A fényáramlás a teljes fénymennyiség, amelyet az izzó minden irányba kibocsát. Ezzel szemben a lux a ténylegesen az úttestre eljutó fény intenzitása. A különbség azért fontos, mert az egyes izzótípusok fényáramlását az EGB-előírások pontosan meghatározzák, és ez csak nagyon szűk tűréshatárokon belül változhat. Az EGB R37 előírja például, hogy egy H7 12 V-os izzónak 1500 lm +/-10% fényt kell kibocsátania. Ezért ahhoz, hogy több fény jusson az útra, a meglévő fénymennyiséget jobban és hatékonyabban kell kihasználni.

       

      A fontos az 50 és 75 méter közötti távolság

      Annak érdekében, hogy a járművezető a saját sávját jobban megvilágítsa, a jobb oldali forgalomra tervezett tompított fényszórósugár a jobb oldalon hosszabb. Ez az aszimmetrikus tompított fénykéve jól látható azon a ponton, ahol a fényszóróvonal emelkedik, amikor a jármű bekapcsolt fényszóróval egy világos színű fal felé néz. Nagyon fontos, hogy az út 50 méteren túli távolságban a lehető legerősebben meg legyen világítva. Ez lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy időben észrevegyék a tárgyakat és a veszélyeket, és ennek megfelelően reagáljanak.

      Asymmetric dipped beam

      2. sz. ábra: Aszimmetrikus tompított fénysugár

       

      A legfontosabb mérési pontok a következők:

      • 50 V = 50 méterrel a jármű előtt

      • 50 R = 50 méterrel az útpálya külső szélén (jobb oldali forgalom esetén)

      • 75 R = 75 méterrel az útpálya külső szélén (jobb oldali forgalom esetén)

       

      A FOM-érték (Figure of Merit) ma már általánosan elfogadott kifejezés a tompított sugár minőségének mérésére. Az összes mérési pont fényerősségének összegéből számítják ki, és a 75 méternél lévő pontnak dupla súlya van:

      • FOM [lux] = Fényerősség (2 x 75 R + 50 R + 50 V)

       

      Minél magasabb a FOM-érték, annál erősebb a fény. Természetesen azt feltételezve, hogy a megengedett maximális világítási értéket („vakítási értéket“) nem lépik túl a fényszóróvonal felett.

       

      Hogyan működik az X-tremeVision?

      Az olyan izzók, mint a Philips X-tremeVision, amelyek több fényt vetítenek az útra, kisebb, de fényesebb izzószállal rendelkeznek. Mivel a világító felület kisebb, a teljes fénymennyiség nem sokat változik. A fényszóró azonban hatékonyabban tudja kihasználni a rendelkezésre álló fényt, hogy azt a fent leírt távolságtartományba irányítsa. Az eredmény magasabb FOM-érték: Akár 130%-kal nagyobb fényerő és akár 45 méterrel nagyobb hatótávolság. Természetesen ez mindig függ a használt fényszórórendszertől.

       

      A fényesebb és forróbb izzószál az oka annak is, hogy ezek a különösen erős izzók mindig rövidebb élettartamúak, mint a hagyományos izzók. A Philips minden izzójához speciális, különösen nyomásálló kvarcüveget használ. Az izzó különösen magas, akár 15 bar gáznyomása legalább részben ellensúlyozza a rövid élettartam hátrányát. A 15 bar az izzó hideg állapotában fennálló nyomásra vonatkozik. Működés közben az üveggömbben a nyomás akár a háromszorosára is emelkedhet.

       

      És végül egy megjegyzés az izzók beszerelésére vonatkozóan

      Gyakran mondják, hogy ne nyúljunk puszta kézzel a halogénizzókhoz, de a legnagyobb problémát ilyenkor nem az olaj jelenti, amely beleéghet az üvegbe és kárt okozhat, mivel ehhez óriási mértékű szennyeződésre lenne szükség. Ami sokkal rosszabb, hogy a legkisebb mértékű szennyeződés is, amely a fényszórókban kicsapódik, lerakódik az érzékeny tükörfelületeken. Ez viszonylag gyorsan kellemetlen bevonat kialakulását okozhatja, ami idővel befolyásolja a világítás minőségét. A legjobb tehát, ha mindig védőkesztyűt viselünk.

      Esetleg ezek is érdekelhetnek:

      A megfelelő izzó kiválasztása 

      Útmutató a megfelelő izzó kiválasztásához

      Tudjon meg többet

      Gépjárműipari segítség

      Gépjárműipari segítség

      Új Philips fényszóróizzóra van szüksége az autójához?

      Hol vásárolhatja meg?

      Hol vásárolhatja meg?

      Vásárolja meg a Philips gépjárműipari termékeket online vagy az Önhöz legközelebb eső üzletben

      Gépjárműipari cikkek

      Gépjárműipari cikkek

      Tudjon meg többet a cikkekből a Philips gépjárműipari világítástechnológiájáról, innovációiról és megoldásairól

      Webhelyünk az Microsoft Edge, Google Chrome és Firefox böngészők legújabb változatával jeleníthető meg optimális módon.