1
Cikkek

Egészséges táplálkozás, különösen várandósság idején

A gyermeket tervező nőknek mind lelkileg, mind testileg fel kell készülniük a várandósságra. Amennyiben szükséges, el kell hagyni a káros szenvedélyeket, megfelelő étrendet kell kialakítani a születendő gyermek optimális fejlődése érdekében.

A magzati fejlődés korai szakaszában kialakuló génhibák, fejlődési rendellenességhez vezethetnek, ezért fontos, hogy már a fogamzás előtt a károsodást kivédő vitaminok, nyomelemek (cink, folsav, C,-B6,-B12 vitamin) elégséges mennyiségben legyenek jelen a szervezetünkben. Folsavból (paraj, sóska, cékla, brokkoli, kelbimbó, kelkáposzta) a 12. hétig nagyobb bevitelre van szükség, elsősorban a nyitott gerinc (spina bifida) megelőzése céljából. 

Nagyon fontos a minőségi és nem a mennyiségi táplálkozás!



Változatos, minél többféle élelmiszerből állítsuk össze étrendünket. Naponta 4-5-ször együnk kisebb adagokat, így nem csak a gyomor túlterhelését előzhetjük meg, hanem egyenletes vércukorszintet is biztosíthatunk szervezetünk számára.  Az étrendben alacsonyabb zsír-, só-, fűszer tartalmú ételek szerepeljenek. Édességeket is legfeljebb hetente 1-3 alkalommal fogyasszunk, amelyek kevesebb zsírt és energiát, viszont több értékes tápanyagot (tej, gyümölcs) tartalmazzanak. Naponta szerepeljen tej, tejtermék, húsféle, teljes értékű gabonaféle (teljes őrlésű lisztből készült barna-, korpás-, magokkal dúsított kenyérfélék, pékáruk, gabonapelyhek, zabkorpa, hajdina, köles stb.) az étrendben. A tejtermékeknél válasszuk az alacsony zsírtartalmúakat. Halak közül elsősorban tengeri halakat együnk hetente 1-2-szer, tojást hetente 3-5 db-ot, májat havonta 2-3 alkalommal.

 

A napi 1,5-2 liter folyadékot vízzel, ásványvízzel, rostos gyümölcs- és zöldség lével, gyümölcsteával, tejjel fedezzük.

Zöldségeket, gyümölcsöket bőségesen fogyasszunk. Ezek többsége energiaszegény (kivétel a hüvelyesek), és magas víztartalmú, elenyésző a zsiradék és fehérje tartalmuk, és többségüknek a szénhidrát tartalma is alacsony (kivétel a kukorica, zöldborsó, burgonya, szőlő, banán). Magas a vitamin (folsav, C-, K-, ß-karotin) ásványi anyag (kálium, cink, szelén, magnézium) és rosttartalmuk, valamint antioxidáns, gyulladáscsökkentő hatásúak. A gyümölcsöket mindig két étkezés között vagy étkezés előtt fogyasszuk, mert ellenkező esetben nem hasznosulnak kellőképpen a szervezetben és kellemetlen erjedési folyamatokat indíthatnak el.

 

A mesterséges édesítőszerek használata kerülendő a fogamzás körüli időszakban és várandósság alatt, mert átjut a méhlepényen és kiürülése a magzati szövetekből igen lassú.

Minél kevesebb hozzáadott cukrot és/vagy mesterséges édesítőszert, adalékanyagot, tartósítószert tartalmazó élelmiszert vásároljunk.

 

A magzatvédő vitaminok orvosi javaslatra történő szedése a fogamzást megelőző egy-két hónapban javasolt, majd a várandósság és a szoptatás alatt. Vizsgálatok azt mutatják, használatuk esetén a súlyos fejlődési rendellenességek (nyitott gerinc) előfordulása jelentősen csökken.

 

A baba megszületése után az anya életmódja, táplálkozása jelentősen befolyásolja az anyatej termelődését, valamint megfelelő tápanyag- ellátottságát. A szoptatás a baba legalább 6 hónapos koráig ajánlott, ilyekor nagyobb az anya energia- és tápanyagigénye, ezért nem ajánlott ebben az időszakban a fogyókúrázás.  

 

Mellőzzük a kávé és alkoholfogyasztást, ugyanis az elfogyasztott koffein kb. 1%- a, az alkoholnak 0,25%-a választódik ki az anyatejben. Néhány csecsemő még a kis mennyiségű koffeinre is érzékeny lehet, nyugtalanná, ingerlékennyé válhat. Nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztása esetén a csecsemő hányhat, rosszul szophat, hasmenése lehet, aluszékonyabbá válhat, sápadt, lázas lehet, izzadhat, légzészavar alakulhat ki.

 

A vegetáriánus táplálkozás, amennyiben a várandós csak növényi ételeket fogyaszt, a magzat fejlődésére számos kockázattal jár. Bizonyos tápanyagok, a fehérje, cink, kalcium, vas, B6-, B12-, D-, vitamin hiányos bevitele elsősorban a magzat nem megfelelő testi fejlődéséhez, vérszegénységhez, az anyánál felszívódási zavarokhoz, csontritkuláshoz vezethet. Fontos a vérkép rendszeres ellenőrzése! Szükséges a szakszerűen összeállított étrend, speciálisan dúsított táplálék, ellenőrzött étrend kiegészítők alkalmazása.

 

Az esti étkezésekhez könnyebb ételeket válasszunk. Ideális, ha önmagában vagy köretként zöldséget fogyasztunk, főzhetünk főzeléket, grillezhetünk, párolhatunk. A párolás megakadályozza a puffadást így zavartalanul pihenhetünk.

 

 

Felhívjuk a figyelmét, hogy az itt megjelent cikkekben szereplő információk általános ajánlásként szolgálnak, és semmilyen módon nem helyettesítik a szakorvos tanácsait. Amennyiben Ön, a családja vagy a gyermeke valamilyen súlyos vagy állandósult tünettől vagy betegségtől szenved, vagy konkrét orvosi tanácsra van szüksége, forduljon szakemberhez. A Philips Avent nem vállal felelősséget a weboldalon megjelenő információk alkalmazásából eredő károkért.

15% kedvezmény Philips Avent termékekre 

 
Regisztráljon AVENT Programunkra, és kapjon naprakész tippeket, tanácsokat babája fejlődésének megfelelő szakaszaiban. Ráadásul bizalmát most 15% kedvezménnyel jutalmazzuk!

Regisztráljon Philips AVENT Programunkra, és kapjon naprakész tippeket, tanácsokat babája fejlődésének megfelelő szakaszaiban. Ráadásul bizalmát most 15% kedvezménnyel jutalmazzuk!