A fényszóró többet tud a puszta világításnál Bár a biztonság megköveteli, hogy az autó világítása megfeleljen a szigorú törvényi előírásoknak, a gépjárműgyártók a világítással emellett megkülönböztethetővé és egyénivé tehetik modelljeiket. A LED-technológia képes arra, hogy lélekkel ruházza fel az autót. Nagyjából húsz éve az autók fényszórói többet tudnak a puszta világításnál. A gépjárművek formatervezésének és egyediségének fontos részévé váltak, gyakran sötétben és nappal is felismerhetővé téve a modellt. Nézze meg például a Mini Cooper Union Jack hátsó lámpáit, amelyek félreérthetetlenül megmutatják a kis brit identitását. A mérnökök és a tervezők a világítással igyekeznek egyedibbé tenni az autóinkat, amit nagyrészt a LED-technológia tesz lehetővé. A LED-chipek fénykibocsátó felülete kevesebb, mint 1 mm², és ez új lehetőségeket nyit meg a tervezés, a teljesítmény és a miniatürizálás terén. A LED nagyon kevés hőt termel. Ezen jellemzőknek köszönhetően az autótervezők szabadon engedhetik a fantáziájukat, annyi LED-et használhatnak, amennyit csak akarnak, új anyagokat vezethetnek be, és olyan helyeken is elhelyezhetik a lámpákat, ahol korábban ez nem volt lehetséges (például a sárvédőn, motorháztetön stb.). Még jobb, hogy LED-ekkel szinte bármi fényforrássá alakítható. Ebből kiindulva a Lumileds új, sokoldalúan használható 3D fényforrásokat fejlesztett ki, amelyek az autókon található mindenféle karosszériához és kontúrhoz hozzáilleszthetőek. Az a cél, hogy a jármű világításán túl a jármű egészére is kiterjedő, szinte végtelen számú fényjelet hozzanak létre. Ezzel lélekkel ruházzák fel a járművet anélkül, hogy ez a biztonság rovására menne, mivel az elülső és hátsó 3D LED-ek színválasztéka minden külső jelzőfunkcióra alkalmas. A LED-technológiának köszönhetően a fénytervezés immár valóban a gépjárműtervezés része. A vezető mérnökök és az autógyártók nem állnak meg, a lehetőségek száma végtelen. Kevesebb mint egy évszázad alatt a statikus világítás intelligenssé lett, és digitálissá válva készen áll egy új korszakra. Az Audi például, a nagyteljesítményű világítás úttörője, AI:CON modelljét fényszórók és hagyományos világítótestek helyett teljes egészében digitális kijelzőfelületekkel szereli fel. Az a célja, hogy növelje e „képernyők“ pixelszámát, hogy az autó maximálisan testre szabhatóvá váljon, és akár emberi dimenziót is kapjon, amely lehetővé teszi, hogy kommunikáljon a többi közlekedővel. A manapság gyártott járművek fényszórói már nem csak a megvilágítást szolgálják, hanem lényegében digitális kijelzők is, amelyek üzeneteket, fényhatásokat és grafikákat vetítenek ki – és a gépjárművek személyre szabását is lehetővé teszik.
A LED egyéniséggel ruház fel
Esetleg ezek is érdekelhetnek:
Új Philips fényszóróizzóra van szüksége az autójához?
Vásárolja meg a Philips gépjárműipari termékeket online vagy az Önhöz legközelebb eső üzletben
Tudjon meg többet a cikkekből a Philips gépjárműipari világítástechnológiájáról, innovációiról és megoldásairól